גישור בגירושין – מה מעלים לדיון ולמה?

גירושין הם תופעה לא נדירה בכל רחבי העולם ובמיוחד הדבר נכון לגבי מדינות המערב: למעט מי ששייך לכנסייה הקתולית או לכת האיימיש למשל, כל השאר בהחלט עלולים למצוא את עצמם תחת ההגדרה "גרוש". תהליך הגירושין מערב בתוכו לא מעט החלטות שלהן השלכות ארוכות טווח וחשובות: מי מקבל את עיקר המשמורת על הילדים? איך נשמרת ההכנסה הכלכלית של שני בני הזוג שהיו רגילים למשק בית משותף עד לאותו רגע? איך מחלקים את הרכוש? אחת האפשרויות היא לפתור את המחלוקת בעזרת עורך דין שישכור כל אחד מהצדדים, על מנת לייצג אותו בבית המשפט. אפשרות אחרת היא שימוש בשירותי גישור בגירושין על מנת להגיע לפשרה בכל אותם הנושאים מבלי להזדקק לשירותיו של בית המשפט בנושא.

למה כדאי לפנות לשירות של גישור בגירושין?

מצד אחד, בהחלט ניתן לפתור את כל הסוגיות והוויכוחים בעזרת בית המשפט. מצד שני – יש לכך לא מעט חסרונות: תהליך המשפט עלול להתארך ולעלות כסף רב שיש לשלם לעורך הדין, דיונים בבתי משפט כרוכים פעמים רבות בעוגמת נפש לשני הצדדים, כאשר בדרך כלל אי אפשר לחזות מראש את החלטת השופט. כאשר מחליטים לשבת סביב שולחן הדיונים ולהעלות את הסוגיות הבוערות בכוונה להגיע לפשרה – יש יותר סיכויים שהתוצאה תהיה מקובלת על שני הצדדים

גישור בגירושין – כדי לתת דוגמה לילדים

לא מעט מחקרים נעשו סביב נושא השפעת הגירושין על מערכות היחסים של ההורים הגרושים עם ילדיהם ועל טיב מערכות היחסים שילדים אלו מנהלים בבגרותם. אחת המסקנות נוגעת לכך, שבאופן לא מפתיע ילדים נוטים לחקות את התנהגות הוריהם, במודע או בהיעדר דוגמא אחרת לחיקויי. כך, כאשר הגירושין מנהלים בצורה מתורבתת, מתוך הבנה של הקשיים של כל המעורבים וללא חיכוכים וריבים מיותרים – גם הילדים זוכים לראות שאפשר להתווכח, לריב או להתגרש מבלי להפוך את התהליך ל"מכוער". שימוש בתהליך של גישור בגירושין תורם לכך רבות.

גישור בגירושין אינו בא במקום ייעוץ משפטי

למרות כל היתרונות של הליך גישור בגירושין,  מוטלת על כל אחד מהצדדים שמגיע לגישור לברר את הצד המשפטי של העניין: מה הן זכויותיו וחובותיו על פי חוק? מה התוקף של ההחלטות המתקבלות בגישור? מה המעמד המשפטי של התהליך – ועוד. כמובן שבני הזוג אינם יכולים להשתמש בגישור גירושין כדי לתת תוקף להחלטות אשר מנוגדות לחוק מלכתחילה.

על מה מדברים בתהליך של גישור גירושין

הנושאים המועלים בדרך כלל בתהליך של גישור גירושין קשורים לסוגיות הליבה של תהליך זה: הסכם המזונות בין הבעל לאשתו, כולל כל הקשור לתשלום מזונות עבור הילדים; הסדר המשמורת על הילדים – אצל מי מההורים הילדים עוברים לגור, אצל מי הם מבלים בסופי השבוע והחגים ובהתאם לאיזה הסדר; החלטות הנוגעות לחינוך הילדים – באיזו מסגרת ילמדו, האם יש הגבלות על החינוך אותו יקבלו, המקום בו יגורו וכו'; כיצד מחלקים את הרכוש המשותף ועוד.

התהליך של גישור בגירושין מתחיל מהסכמה לגבי הגורם החיצוני שינהל את ה"משא ומתן" בין בני הזוג העומדים להתגרש. מתוקף תפקידו של מגשר זה לערוך תיאום ציפיות באשר לתהליך עצמו ולתוצאות המצופות בסופו. תפקידו זה אינו גורע מחובתם של כל אחד משני בני הזוג לקבל ייעוץ משפטי שיקל עליהם להבין את עמדותיהם, חובותיהם וזכויותיהם במהלך גישור בגירושין. לאחר מכן, יכול המגשר להיפגש עם כל אחד מהצדדים בנפרד על מנת להבין את רצונותיו וטענותיו, הדברים הנתונים לפשרה ואלו שאי אפשר לוותר עליהם, ולאחר מכן להציע כיצד ניתן להגיע לפשרות.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.