גישור גירושין

עומדים בפני הליך גירושין? הימנעו ממאבק משפטי ופנו להליך של גישור גירושין, במסגרתו תגבשו הסכמות בסוגיות המשפטיות ותחתמו על הסכם גירושין. ההסכם יוגש לאישורו של בית המשפט, יקבל תוקף של פסק דין ובזאת יבוא לסיומו ההליך המשפטי, תוך זמן קצר ובמינימום עלויות.

גישור גירושין – מה זה בעצם?

אם החלטתם להתגרש, או אף אם אתם רק שוקלים זאת בשלב הזה, אתם בוודאי מודעים לכך כי ההליך המשפטי של גירושין, כרוך בהסדר סוגיות משפטיות שונות. ראשית, יש לטפל בסידור הגט, עניין המצוי בסמכותו של בית הדין הרבני. אם יש לכם ילדים משותפים, אזי יש להסדיר את נושא המשמורת וכמובן תשלום המזונות. צברתם רכוש במהלך הנישואין? במסגרת הליך הגירושין, יהיה צורך לבצע חלוקת רכוש ביניכם. כל הסוגיות הללו הן בעלות חשיבות רבה עבור שני בני הזוג ולכן, לרוב, נוצרות מחלוקות בין הצדדים בנושאים אלו והדבר מוביל להגשת תביעות וניהול ארוך של הליך הגירושין.

גישור גירושין מהווה אלטרנטיבה לניהול ההליך בערכאות, במסגרתו תגבשו הסכמות הדדיות בכל סוגיות הגירושין ואלו יעוגנו בהסכם מסודר, אשר יוגש לבית המשפט ויקבל תוקף של פסק דין. במסגרת הליך הגישור,  אתם יושבים יחד עם עורך דין מגשר, ניטרלי לחלוטין, אשר אינו מייצג אף אחד מכם ותפקידו הוא אחד ויחיד: להקשיב לטענות ולרצונות שלכם, למקד היכן טמונה המחלוקת ביניכם בכל אחד מן הנושאים ולסייע לכם להגיע לעמק השווה.

יתרונות הגישור

מדוע כדאי לכם לנהל את הליך הגירושין באמצעות גישור? להלן יתרונותיו המרכזיים של גישור גירושין:

  1. הליך וולונטרי ולא מחייב: השתתפותכם בהליך הגישור היא וולונטרית לחלוטין ופירוש הדבר הוא כי אתם רשאים לסיים את ההליך בכל רגע שתרצו. כמו כן, אינכם מחויבים לקבל את הצעות המגשר ואם הגישור לא צלח ופניתם לניהול ההליך בבית המשפט, לא ניתן יהיה להשתמש במה שנעשה בהליך הגישור כנגדכם.
  2. חיסכון בעלויות: פנייה לגישור גירושין, יכולה לחסוך לכם הרבה כסף! במקרים רבים, תוך מספר פגישות ניתן להגיע להסכמות בנושאים השונים ולגבש הסכם גירושין. כך, תידרשו לשלם את שכר המגשר, אך תחסכו את העלויות הגבוהות של ניהול ההליך בבתי המשפט.
  3. טובת הילדים: הליך גירושין ארוך גורם בדרך כלל להסלמה במתח שבין בני הזוג והדבר מקשה מאוד על הילדים להתמודד בצורה טובה עם הפרידה. בתקופה קשה זו הם זקוקים לתחושה של רגוע ויציבות וקשה מאוד לספק זאת כאשר ההורים בעיצומו של מאבק משפטי. לעומת זאת, ניהול ההליך באמצעות גישור, יביא לסיום הגירושין תוך זמן קצר ויאפשר לילדים ביתר קלות להשלים עם הפרידה ולהסתגל לחיי השגרה החדשים.
  4. שמירה על קשר מכבד: ההחלטה של בני זוג להיפרד היא כמובן לגיטימית מאוד, אולם חשוב לזכור כי כאשר יש ילדים משותפים, הקשר הזוגי מסתיים אך הקשר ההורי ממשיך להתקיים. על כן, ישנה חשיבות רבה לכך כי תצליחו לקיים קשר מכבד זה עם זו למרות הגירושין. במסגרת הליך הגישור, הכעסים אט אט מתרככים ואתם מצליחים לתקשר אחד עם השנייה טוב יותר. מתגרשים ללא ילדים? גם אז, בוודאי יוקל לכם אם הליך הגירושין יסתיים בצורה רגועה וללא מאבק משפטי ואת המטרה הזו ניתן להגשים באמצעות גישור גירושין.
  1. וודאות משפטית: כאשר הליך הגירושין מתנהל בבית המשפט, אף אחד מן הצדדים אינו יודע מה תהיה התוצאה וישנם מצבים בהם שני הצדדים אינם מרוצים מפסיקת השופט. לעומת זאת, פנייה לגישור וגיבוש הסכם גירושין, מותירה את שיקול הדעת בידכם! ניתנת לכם המתנה של וודאות משפטית ואינכם תלויים בהחלטתו של בית המשפט, מייתרים את העלויות הכרוכות בהליך בערכאות ואת הצורך בהגשת ערעורים וכיו"ב.  

למי זה מתאים?

עד כה נשמע כי גישור גירושין הוא המפתח לגירושין טובים, אולם עולה השאלה האם זה מתאים לכל זוג שמתגרש? ובכן, על מנת שהליך הגישור יישא פרי ותחתמו על הסכם גירושין, אתם חייבים להגיע לשולחן עם נכונות להקשיב זה לזו ולהתפשר. אם תישארו נצורים בעמדותיכם, אין טעם להתחיל הליך של גישור היות שהוא כולו מתבסס על משא ומתן והגעה לעמק השווה. לא פעם, בני זוג מגיעים למגשר עם ציפיות לא ריאליות, במחשבה כי הוא כבר ישכנע את הצד השני בצדקתו ובמהרה הם נוחלים אכזבה. זהו אינו המצב – המגשר הוא ניטרלי והוא אינו לוקח צד בסכסוך הגירושין, אולם דווקא בגלל זה, הוא יכול להסתכל באובייקטיביות על טענותיכם ולהציע לכם פתרונות לפשרה.

שימו לב גם כי המגשר הוא עורך דין והוא יודע היטב מהם הסיכויים של כל צד לקבל את מבוקשו בבית המשפט. לכן, כדאי להקשיב לו ולשקול היטב את הפתרונות שהוא מציע. כדי לייעל את הליך הגישור, מומלץ שתגיעו לפגישה, כאשר אתם יודעים בגדול על מה אתם נכונים להתפשר ומה מבחינתכם הוא הכרחי על מנת לגבש הסכם גירושין ולהימנע מתביעה. הליך הגישור צלח? יש הסכם גירושין! לא הצלחתם להגיע לכדי פשרה? עתה עליכם לפנות לבית המשפט, אשר יכריע בסוגיות המשפטיות עבורכם, אך לפחות תדעו כי עשיתם כל מה שאפשר כדי להגיע להסכמות.

מה כולל הסכם גירושין?

כאמור מעלה, מטרתו של גישור גירושין היא עריכת הסכם גירושין, אשר יעגן את ההסכמות אליהן הגיעו בני הזוג. ההסכם מוגש לאישורו של בית המשפט ומקבל תוקף של פסק דין. פירוש הדבר הוא כי ההסכם מחייב את בני הזוג באופן מלא ואם מי מהצדדים מפר אותו, לצד הנפגע תהיה אפשרות לפנות לבית המשפט, או להוצאה לפועל, כדי לאכוף את ההסכם. על מנת למנוע מחלוקות בין הצדדים בעתיד, חשוב מאוד כי הסכם הגירושין יכלול את כל הסוגיות הרלוונטיות ויהיה מקיף וברור:

  • סידור הגט: קשר הנישואין בין בני זוג יהודים אינו מסתיים עד למתן גט על ידי בית הדין הרבני ולכן יש לטפל בסידור הגט. בוודאי שמעתם על מקרים של סרבנות גט, בהם אחד מהצדדים מסרב למתן גט, למרות רצון הצד השני להתגרש. בעת גירושין בהסכמה, בעיה זו אינה קיימת ובמצב זה, ניתן להסדיר את הגט במהירות וללא כל בעיה.
  • חלוקת הרכוש: הסכם הגירושין קובע את אופן חלוקת הרכוש ביניכם ועליו אפוא להתייחס לכל הרכוש המשותף: דירת המגורים, מכוניות, כספים בחשבונות הבנק, נכסי מטלטלין, נכסי קריירה, זכויות סוציאליות וכיו"ב. הקפדה על פירוט בהסכם של כל הרכוש והבהרה למי מבני הזוג הוא שייך וכיצד תבוצע העברת הבעלות, אם נדרש הדבר, תמנע חיכוכים בעניין זה בעתיד.
  • משמורת הילדים: סוגיה זו מעוררת במקרים רבים מחלוקות קשות בקרב זוגות גרושים אשר מגיעות לא פעם לפתחו של בית המשפט. הדרך להימנע מכך היא להסדיר את הנושא באופן מלא וברור, אשר לא יותיר פתח לוויכוחים ואי הבנות ביניכם. קיבלתם החלטה על משמורת מלאה? רשמו בהסכם את המועדים של הסדרי הראייה. בחרתם במשמורת משותפת? על ההסכם להסדיר באופן ברור את חלוקת הזמנים. כמו כן, רצוי לקבוע בהסכם באלו מסגרות חינוך יהיו הילדים ולהתייחס גם לחלוקת החופשות והחגים ביניכם.
  • דמי מזונות: במסגרת הסכם הגירושין תקבעו גם מה יהיה גבוה תשלום המזונות שישלם האב לאם, כאשר יש לציין בהסכם לא רק את הסכום, אלא גם את מועד התשלום בכל חודש, אופן העברת התשלום, התייחסות לאיחורים בתשלום וכל עניין אחר רלוונטי עבורכם. שימו לב כי גובה מזונות הילדים צריך להתאים להיקף הצרכים שלהם, אך גם לרמת הכנסתו של האב, כאשר במשמורת משותפת נהוג להפחית את סכום המזונות בכ25% לפחות.

חשוב לציין כי הסכם גירושין מקבל תוקף משפטי רק לאחר שקיבל את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה, או בית הדין הרבני. לרוב, הליך אישור ההסכם הוא קצר מאוד, במסגרתו בית המשפט מבקש לוודא כי אתם מבינים את הקבוע בהסכם ואת השלכותיו וכי חתמתם על ההסכם מתוך רצון חופשי ושיקול דעת ולא מתוך איזשהו לחץ או כפייה.

כיצד בוחרים מגשר?

שוכנעתם כי הליך של גישור גירושין הוא טוב ונכון לכם? עתה עליכם לבחור את המגשר אשר יביא אתכם למטרה הנכספת של הסכם גירושין. כיצד עליכם לבחור את המגשר? ובכן, כדאי לשים לב לשלושה פרמטרים: מומחיות, כימיה אישית ושכר טרחה. באשר לפרמטר המומחיות, חשוב מאוד כי המגשר אליו אתם פונים יהיה עורך דין המתמחה בדיני משפחה ועוסק בתחום באופן שוטף ויומיומי. זאת משום שהצלחתו של הליך הגישור תלויה רבות בכך שהמגשר יהיה בקיא היטב בסוגיות המשפטיות ובקונפליקטים עמם אתם מתמודדים בהליך הגירושין ויוכל להציע לכם פתרונות מתאימים. כמו כן, על המגשר להיות בעל הכשרה מקיפה בתחום הגישור ובעל ניסיון עשיר בניהול הליכי גישור גירושין בהצלחה.

הפרמטר השני בבחירת מגשר הוא הכימיה האישית ביניכם לבין המגשר, שהרי המגשר יכול להיות מומחה בעל שם וניסיון, אך אם לא תרגישו עמו בנוח, הליך הגישור לא יצלח. אין המדובר בסכסוך משפטי רגיל, אלא בבני זוג אשר עומדים בפני גירושין ולפיכך, במסגרת פגישות הגישור, אתם חולקים פרטים אישיים מאוד מחייכם. משכך, אתם חייבים להרגיש בנוח עם המגשר, על מנת שתוכלו להתבטא בחופשיות ולקדם את המשא ומתן לפשרה וחתימה על הסכם גירושין.

הפרמטר השלישי שכדאי לשים לב אליו הוא שכר הטרחה של המגשר. למעשה, בכל בחירה שלנו בבעל מקצוע אנחנו שוקלים גם את נושא העלות וכך חשוב לעשות גם כאן. אמנם, אין ספק כי השוואה של עלויות הגישור אל מול עלויות ניהול הליך הגירושין בערכאות היא תמיד נמוכה יותר, אך עדיין, עלות שכר הטרחה המבוקש על ידי המגשר, צריכה להיות סבירה והוגנת. כדי לקבל

אינדיקציה לגבי העלות המקובלת, תוכלו לפנות למספר מגשרים ולקבל מהם הצעת מחיר. זכרו כי מטבע הדברים, מגשר בעל שם בתחומו וניסיון רב, יגבה בדרך כלל יותר עבור שירותיו, אך אתם תוכלו לעשות את השיקול הנכון לכם ולבחור במגשר המתאים לכם.

חובת הגישור

מן האמור לעיל, אנו רואים כי להליך של גישור גירושין יש יתרונות רבים ובאמצעותו תוכלו לסיים את ההליך המשפטי תוך זמן קצר, באופן מכובד, ללא מאבק משפטי, ללא עלויות גבוהות ולשמור על מערכת יחסים הורית תקינה. שוקלים האם לפנות לגישור גירושין או ישירות לבתי המשפט? שימו לב: מאז יולי 2016, קיימת בישראל חובה על זוגות העומדים בפני גירושין, להגיש בקשה ליישוב סכסוך, לפני פנייה לערכאות. במסגרת בקשה זו, תופנו למספר פגישות ביחידת הסיוע של בית המשפט, שם תשמעו אודות האפשרויות של גירושין בהסכמה. במהלך הפגישות הללו, תוכלו לבחון האם יש מקום לנהל משא ומתן הוגן ביניכם ולהגיע לפשרה בסוגיות המשפטיות. במידה שכן, תוכלו לפנות להליך של גישור גירושין, במידה שלא, פתוחה בפניכם הדרך להגשת תביעות וניהול הליך הגירושין בבית המשפט.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.