גירושין בישראל

נושא הגירושין מוזכר כבר בתקופת המקרא בספר דברים כ"ד, 1: "כי יקח איש אישה ובעלה, והיה אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערות דבר וכתב לה ספר כריתות ונתן בידה ושלחה מביתו". באותה העת לא ביקשו את הסכמתה של המגורשת והיה נסיון רב לעצור את הגירושין, בעיקר באמצעות כפיית תשלום הכתובה שהרתיעה רבים מלהתגרש. הנתונים הסטטיסטיים מראים כי כל ילד שלישי בארץ ישראל הינו בן להורים גרושים.

גירושין כיום

במידה ושני הצדדים מעוניינים להתגרש וציפיותיהם אחד מהשני דומות, התהליך פשוט ומהיר. אך במידה ואחד הצדדים אינו רוצה להתגרש או שיש לו ציפיות מבן זוגו לגבי מזונות או משמורת על הילדים התהליך עשוי להסתבך ולהתארך. על מנת לחסוך במשאבים, לקצר את הליך הגירושין ולהקל עליו עומדות כיום לרשות המתגרשים מספר דרכים ושיטות כגון גישור או גירושין בשיתוף פעולה, החוסכות את הצורך בדיונים בבית המשפט ומאפשרות להגיע להסכמים ופתרון מחלוקות מחוץ לכותליו.

כיצד מתבצעים גירושין בישראל

הצעד הראשון אותו יש לעשות על מנת לפתוח בהליך גירושין הוא לפתוח תיק גירושין. את פתיחת התיק מבצעים באמצעות שליחת כתב תביעה לגירושין לכל אחד מן הצדדים. את התביעה מגישים, לאחר תשלום האגרה, במזכירות בית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני האזורי. לאחר מכן, ניתן להגיש כתב הגנה בו מבהיר כל אחד מבני הזוג את הצד שלו בעניין. לאחר ביצוע שלבים אלו קובע בית המשפט תאריך לדיון ראשון. בדיון זה ניתן האפשרות לבני הזוג להגיש בקשות ביניים, כגון דרישה למזונות זמניים. במידה וישנו הסכם גירושין קיים (בעקבות תהליך גישור), יאושר ההסכם ויקבל תוקף של פסק דין.

"מרוץ סמכויות"

מרוץ סמכויות הינה טקטיקה ידועה בהליך משפטי של גירושין. מירוץ הסמכויות אמור להעניק יתרון אפשרי לאחד מבני הזוג אשר בוחר בערכאה הנוחה והמתאימה לו. מכיוון שאין כפל סמכויות בית הדין הראשון אליו תוגש תביעת הגירושין הוא זה שיפעל ויטפל בתיק. בית המשפט לענייני משפחה פועל על פי חוקי המשפט הישראלים לעומת בית הדין הרבני הפועל על פי ההלכה. צד שאינו מעוניין שתיקו יטופל על ידי בית הדין הרבני חייב למהר ולהגיש את תביעת הגירושין לבית הדין לענייני משפחה.

גירושין: סטטיסטיקות ונתונים

על פי הנתונים האחרונים והמעודכנים ביותר של הלישכה המרכזית לסטיסטיקה, בשנת 2009 התחתנו כ- 48,997 זוגות והתגרשו כ- 13,233. על פי הנתונים לשנת 2010 יש כ- 1.8 מליון משפחות בישראל. המשפחה הישראלית כוללת בממוצע 3.74 נפשות. כ- 107 אלף משפחות הן חד הוריות עם ילדים עד גיל 17 והן מהוות כ- 6% מכלל המשפחות. כ- 96% מהזוגות בישראל נשואים וכל השאר (כ-4%) חיים יחד ללא נישואין. מספר האימהות החד הוריות הרווקות גדל מ- 8.4 אלף בשנת 2000 ל- 16.1 אלף בשנת 2010 (גידול של 90%).

עילות גירושין

ביה"ד מבדיל בין שני סוגי עילות לגירושין:

  • עילות גירושין אובייקטיביות- כאשר אחד מבני הזוג סובל ממצב מסויים כמו עקרות (מעל 10 שנים), מומים המונעים קיום יחסי אישות ואימפוטנציה.
  • עילות  גירושין סובייקטיביות- כאשר התנהגותו של אחד מבני הזוג גורמת סבל או עוגמת נפש לאחר כמו "מרידה" של אחד מבני הזוג (סירוב לקיים יחסי מין), בגידה, אלימות והתמכרות.

לא ניתן להגיש כתב תביעה לגירושין בלי לצרף עילת גירושין. בכל מקרה של הגשת תביעת גירושין מומלץ להגיש מספר עילות אך חשוב לזכור כי עילות גירושין חייבים להוכיח ובכדי לקבל גט עילת הגירושין חייבת להיות מוכרת על פי דיני ישראל.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.